We hadden het niet gehoopt, maar uiteindelijk heeft de pandemie ervoor gezorgd dat Tokyo 2020 een evenement is geworden zonder juichende mensenmassa’s. Natuurlijk, we hebben nog steeds de opwinding, de sportieve prestaties op zich en de emoties van de atleten. Maar er is een leegte. Waarmee vullen we die op? Ons advies: kijk eens naar die prachtige data-infrastructuren. Zelfs als je lievelingsknuffel vroeger geen pluchen harde schijf was, kun je nog steeds genieten van al het datamanagement dat is bedacht voor de Spelen. Genoeg reden om te juichen dus!
Top CRM, in lijn met GDPR
Een eerste record betreft de vereisten voor het ID-platform en de technologie die daaruit voortvloeit. Het systeem omvat bezoekers (nou ja, die even niet), vrijwilligers en sportfans over de hele wereld. Via één kanaal krijgen zij informatie ,die niet alleen is afgestemd op hun persoonlijke interesses, maar waarin ook berichten met elkaar worden gematcht. Je wordt niet meer lastig gevallen met allerlei zaken die je logischerwijs niet interessant vindt. En je hoeft niet meer als een gek te zoeken naar informatie, die 95% van de mensen niet interesseert, maar jou toevallig wel. We hebben dus te maken met een platform dat CRM op het hoogste niveau mogelijk maakt. Tegelijkertijd moet het voldoen aan alle eisen van de Europese GDPR. Zorgen dat al die gegevens beschermd zijn, veilig maar toch gemakkelijk toegankelijk… dat is het soort werk waarvan wij heel gelukkig worden.
Ticket naar perfectie
Op de Spelen zal het niet gebruikt worden, maar bezoekers van een internationaal sportevenement kunnen in de toekomst genieten van de innovaties in ticketverkoop. Ten eerste de zekerheid dat de tickets niet zijn vervalst en dat geen zwarthandelaar er geld aan heeft verdiend is al een reden om te juichen. Het systeem is ook in staat om quota toe te wijzen aan groepen fans. Dit zonder dat je vervolgens die irritante, onnodig lege plaatsen in het stadion krijgt. Bij de toewijzing wordt immers gebruik gemaakt van actuele gegevens en niet van veronderstellingen van drie maanden geleden. Het systeem voorziet individuele bezoekers ook van informatie over de beste vervoers-, eet- en overnachtingsmogelijkheden. De real-time gegevens leveren ook waardevolle inzichten op voor de overheidsdiensten, die de grote bezoekersstromen in goede banen moeten leiden.

De organisatie is de hub voor laten we zeggen 15.000 atleten, 25.000 media en een 30-tal technische partners. Oh en ongeveer 4 miljard mensen die wat opnames willen zien. Bij voorkeur live en in ieder geval wanneer het hen uitkomt, dus 24/7. Dit zijn de meest mobiele Spelen ooit. En de grootste records worden hier gevestigd door datastrategen en -technici. Misschien gaan je armen daarvan niet omhoog. Toch hebben we alle reden om te juichen. En weet dit: ook organisaties die niet toevallig een mondiaal sportevenement organiseren, kunnen leren van de Spelen. Bijvoorbeeld dat je altijd het beste af bent met een IT-partner die:
- weet hoe je een applicatie implementeert op meerdere clouds
- helpt te navigeren tussen de clouds
- OpenAPI’s gebruikt in het (her)ontwerp van zijn applicaties
- helpt vendor lock-in op dataniveau te voorkomen
- niet alleen technisch onderlegde bedrijven support maar ook een aantal a-technische organisaties