Een stabiel IT-landschap én een tevreden team? Zo doe je dat

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. Om je toppers te behouden en nieuw talent aan te trekken, is het bieden van een goed salaris alleen niet meer voldoende. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden horen daar ook bij. Dat kunnen opleidingen zijn of een fietsstimuleringssysteem, maar onderschat de invloed van moderne technologie niet. Hoe hou je als IT-manager rekening met de wensen en behoeften van je team zonder de stabiliteit van je IT-landschap in gevaar te brengen?

Verschillende verwachtingen

Uit onderzoek door PWC blijkt dat maar liefst 90 procent van de leidinggevenden ervan overtuigd is dat hun organisatie tegemoetkomt aan de wensen van de medewerkers als het gaat om technologie. Slechts een ruime helft (53 procent) van de medewerkers is het daarmee eens. Als IT-manager heb je met techneuten te maken. Zij willen bezig zijn met het bedenken van mooie, nieuwe, innoverende technologieën. Een manier om daaraan tegemoet te komen is door je technische infrastructuur te laten onderhouden door een externe partner.

Motiveer je mensen

Door het onderhoud van je infrastructuur bij een partner neer te leggen, leg je ook een deel van de risico’s die je loopt bij je partner neer. Dat is alvast een veilig gevoel. Als er dan iets aan de hand is, word je goed geholpen en heb je altijd de beschikking over voldoende extra handjes. Maar het is ook goed voor de motivatie van je eigen IT-team. Als zij zich niet druk hoeven te maken over de basis, kunnen ze zich verdiepen in innovaties waar de business baat bij heeft.

Bijdragen aan een naadloze digitale ‘zorgreis’

Zo zijn er in de zorg bijvoorbeeld schitterende nieuwe wifi-technologieën die de druk op de ziekenhuizen verlagen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan slimme wearables, zoals intelligente pleisters die vroegtijdig registreren of een infectie is opgetreden, slimme inlegzolen die glucosesignalen detecteren of rolstoelen die hun locatie uitzenden. Op die manier kunnen zelfs verwarde mensen gelokaliseerd worden. Dat zijn innovaties waar jouw mensen blij van worden. Als ze dat dan ook nog eens kunnen koppelen met bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie, maken ze het leven van het verplegende personeel makkelijker en dragen ze bij aan een naadloze digitale ‘zorgreis’ van de patiënt. Dat is toch een stuk uitdagender dan je druk maken over of alle machines wel up-to-date zijn en de back-ups wel in orde.

Waarde toevoegen

Door je mensen te laten interacteren met de business en bezig laat zijn met vernieuwende zorgoplossingen en met innovaties die nodig zijn om de zorg te optimaliseren, kunnen ze veel meer waarde toevoegen. Laat het bieden van betekenisvol werk nu net een van de manieren zijn om talent aan je te binden.

Stap gefaseerd over

Je hoeft natuurlijk niet per se in één keer over te stappen naar een regiemodel. Bedenk hoe het ideale regiemodel er voor jouw ziekenhuis in de toekomst uitziet. Begin dan met het uitbesteden van het onderhoud van een paar pakketten. Zo zet je elke keer een stapje richting jouw ideale situatie.

Meer weten?

Als IT-manager in de zorg heb je vier grote uitdagingen. Behalve cyberveiligheid heb je ook te maken met uitdagingen op het gebied van de moderne werkplek, infrastructuur en outsourcing. Benieuwd wat je nodig hebt om deze uitdagingen aan te gaan? Download dan ons whitepaper.

Delen

Gerelateerde content

Neem contact op

We horen graag van je. Stuur ons een e-mail via onderstaande contactformulieren.