Antonius Ziekenhuis

Een storagesysteem dat ruimte biedt voor groei

Het Antonius Ziekenhuis biedt zorg aan ongeveer 12.000 patiënten per jaar in haar verzorgingsgebied. Om dit te kunnen doen, moeten de ondersteuningssystemen van het ziekenhuis vlekkeloos werken. Jack Tamminga, hoofd van de afdeling automatisering, is verantwoordelijk voor deze systemen.

“Ongeveer anderhalf jaar geleden merkten we dat we een capaciteitsprobleem kregen doordat we steeds meer gegevens moesten verwerken. Sinds 2011 verzorgt onze automatiseringsafdeling ook de systemen van Thuiszorg Zuidwest Friesland, en we merkten dat we het met de bestaande infrastructuur niet meer zouden redden."

Het Antonius Ziekenhuis werkte voor de centrale storage al sinds 2003 met NetApp en was daar heel tevreden mee. Maar door het verlies van kennis en de verminderde capaciteit bij de vorige aanbieder kreeg het ziekenhuis het gevoel dat het niet meer de juiste service kreeg. Daarom werden twee nieuwe leveranciers gevraagd om een voorstel voor een nieuwe oplossing in te dienen. Eén daarvan was storagespecialist Proact, aanbieder van oplossingen en diensten op het gebied van centrale opslag, back-up, archivering en Disaster Recovery. “Het voorstel van Proact sprong er echt uit”, herinnert Tamminga zich. “Het paste goed bij onze ideeën en onze visie op de diensten die we nodig hadden. En ze hielpen ons alle opties te overwegen."

Het ziekenhuis gebruikt al sinds 2003 het derde-generatieproduct NetApp Filer van Proact. Tamminga: “Proact heeft goed gekeken naar wat we nodig hadden en op basis daarvan een oplossing voorgesteld.” Proact bood niet alleen advies over de uiteindelijke configuratie maar ook over installatie, configuratie, gegevensmigratie en ondersteuning. Tot grote tevredenheid van Tamminga en zijn team: “We zijn erg blij met Proact. We hebben goede informatie en advies van ze gekregen." Het NetApp FAS3140 Metrocluster zorgt ervoor dat alle gegevens centraal binnen het ziekenhuis worden opgeslagen. “En dan heb ik het over persoonlijke bestanden uit kantoortoepassingen en het informatiesysteem van het ziekenhuis, maar ook over röntgenfoto's en de hele virtuele serverinfrastructuur", vertelt Jorrit Jorritsma, de systeem- en netwerkbeheerder van het ziekenhuis. "En daar komt binnenkort ook het elektronische patiëntendossier nog bij."

Het Antonius Ziekenhuis stelt natuurlijk hoge eisen aan de beschikbaarheid van gegevens, uptime en systeemprestaties. De keuze voor dit product was dan ook heel logisch, aangezien het ziekenhuis al jaren een tevreden klant van Proact was. “Natuurlijk hebben we alles goed doorgesproken met Proact, en als ze na de aanbesteding met een ander advies waren gekomen, hadden we daar ook naar gekeken. Maar gelukkig konden we blijven werken met onze vertrouwde NetApp-oplossing.” Jorritsma: “Deze oplossing biedt goede prestaties tegen relatief lage onderhoudskosten.”

Proact concentreert zich op specifieke branches om hiervoor speciale storageoplossingen te kunnen leveren. Het bedrijf heeft dus een grondige kennis van de markt, en dat was voor Tamminga ook een reden om voor Proact te kiezen. “Hoewel ziekenhuizen steeds meer als bedrijven gaan werken, moet je toch rekening houden met een aantal heel specifieke dingen, zoals de hoge eisen aan vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid. Proact had een enorme branchespecifieke expertise en kon over deze kwesties met ons meedenken."

Meer lezen? Download de PDF